Het resultaat over het jaar 2022
De begroting na wijziging sloot met een overschot van € 1.836.000 Het werkelijke resultaat over het jaar 2022 bedroeg € 7.704.000 voordelig. Hieronder volgt een overzicht van het resultaat van Baten en Lasten per programma.
Overzicht van gerealiseerde Baten en Lasten | ||||||||||||
Begr. 2022 voor wijz. | Begr. 2022 na wijz. | Rekening 2022 | Verschil | |||||||||
Bedragen x € 1.000,- | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
P1 Bestuur en Dienstverlening | 2.917 | -336 | 2.581 | 3.084 | -336 | 2.748 | 3.073 | -642 | 2.430 | -12 | -306 | -318 |
P2 Openbare Orde en Veiligheid | 2.597 | -316 | 2.280 | 2.646 | -207 | 2.439 | 2.444 | -96 | 2.349 | -202 | 111 | -91 |
P3 Fysieke Leefomgeving | 16.601 | -9.333 | 7.268 | 19.165 | -10.932 | 8.233 | 18.145 | -10.540 | 7.605 | -1.020 | 392 | -628 |
P4 Economie | 2.242 | -1.694 | 547 | 4.287 | -9.573 | -5.286 | 3.023 | -8.663 | -5.640 | -1.264 | 910 | -354 |
P5 WMO, Jeugdzorg en Participatiewet | 22.765 | -4.624 | 18.141 | 30.065 | -9.312 | 20.752 | 26.553 | -8.784 | 17.770 | -3.511 | 529 | -2.983 |
P6 Onderwijs, Sport en Welzijn | 5.773 | -1.470 | 4.304 | 7.293 | -2.339 | 4.954 | 6.808 | -2.463 | 4.345 | -486 | -124 | -609 |
P7 Alg.Dekk.Midd, Overhead, VPB, ONV. | 7.869 | -41.663 | -33.794 | 9.870 | -47.444 | -37.574 | 9.738 | -48.407 | -38.670 | -132 | -963 | -1.096 |
Gerealiseerd resultaat van Baten en Lasten | 60.765 | -59.437 | 1.327 | 76.410 | -80.144 | -3.733 | 69.784 | -79.595 | -9.811 | -6.626 | 549 | -6.077 |
Mutaties reserves | 1.420 | -2.793 | -1.373 | 11.992 | -10.094 | 1.898 | 11.992 | -9.885 | 2.106 | 209 | 209 | |
Gerealiseerd resultaat | 62.184 | -62.230 | -46 | 88.402 | -90.238 | -1.836 | 81.776 | -89.480 | -7.704 | -6.626 | 758 | -5.869 |
Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken
Hieronder volgt een overzicht van afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de jaarstukken 2022. Het betreft hier afwijkingen groter dan € 25.000 Ook zijn er splitsingen gemaakt tussen voordelen en nadelen en tussen incidenteel en structureel.
Overzicht van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken: | |||||
Progr. | Bedrag: | Voordeel | Incidenteel | ||
x € 1.000 | Nadeel | Structureel | |||
1 | Bestuur | 1 | -206 | Voordeel | Incidenteel |
2 | Burgerzaken | 1 | -112 | Voordeel | Incidenteel |
3 | Openbare orde en veiligheid | 2 | -80 | Voordeel | Incidenteel |
4 | Beheer overige gebouwen en gronden | 3 | 228 | Nadeel | Incidenteel |
5 | Verkeer en vervoer | 3 | -128 | Voordeel | Incidenteel |
6 | Cultureel erfgoed | 3 | -45 | Voordeel | Incidenteel |
7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 3 | -401 | Voordeel | Incidenteel |
8 | Riolering | 3 | -90 | Voordeel | Incidenteel |
9 | Afval | 3 | -72 | Voordeel | Incidenteel |
10 | Ruimte en leefomgeving | 3 | 156 | Nadeel | Incidenteel |
11 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 3 | -81 | Voordeel | Incidenteel |
12 | Wonen en bouwen | 3 | -149 | Voordeel | Incidenteel |
13 | Fysieke bedrijveninfrastructuur | 4 | -347 | Voordeel | Incidenteel |
14 | Samenkracht en burgerparticipatie | 5 | -2.553 | Voordeel | Incidenteel |
15 | Wijkteams | 5 | -71 | Voordeel | Incidenteel |
16 | Inkomensregelingen | 5 | 248 | Voordeel | Incidenteel |
17 | Begeleide participatie | 5 | -115 | Voordeel | Incidenteel |
18 | Arbeidsparticipatie | 5 | -126 | Voordeel | Incidenteel |
19 | Maatwerkvoorziening (Wmo) | 5 | 52 | Nadeel | Incidenteel |
20 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 5 | -67 | Voordeel | Incidenteel |
21 | Maatwerkdienstverlening 18- | 5 | -223 | Voordeel | Incidenteel |
22 | Geëscaleerde zorg 18- | 5 | -78 | Voordeel | Incidenteel |
23 | Volksgezondheid | 5 | -30 | Voordeel | Incidenteel |
24 | Onderwijshuisvesting | 6 | 25 | Nadeel | Incidenteel |
25 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 6 | -313 | Voordeel | Incidenteel |
26 | Sportbeleid en activering | 6 | -161 | Voordeel | Incidenteel |
27 | Sportaccommodaties | 6 | -150 | Voordeel | Incidenteel |
28 | Algemene uitkering gemeentefonds | AD | -749 | Voordeel | Incidenteel |
29 | Belastingen overig | AD | 37 | Nadeel | Incidenteel |
30 | Overhead | AD | -378 | Voordeel | Incidenteel |
31 | Overige baten en lasten | AD | -50 | Voordeel | Incidenteel |
32 | Treasury | AD | 47 | Nadeel | Incidenteel |
33 | Reserve Essentaksterfte | MR | 62 | Nadeel | Incidenteel |
34 | Reserve Omgevingswet | MR | 118 | Nadeel | Incidenteel |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 2 | -11 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 3 | -46 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 4 | -7 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 5 | -20 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | 6 | -10 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | AD | -3 | Voordeel | Incidenteel | |
Overige kleine verschillen overige taakvelden | MR | 29 | Nadeel | Incidenteel | |
TOTAAL (+ = tekort - = overschot) | -5.869 | Voordeel | Incidenteel/Structureel |
De verklaring van de grootste afwijkingen tussen begroting na wijziging en jaarstukken zoals hierboven in het overzicht opgenomen, worden bij de derde w-vraag (wat heeft het gekost) per programma uitvoerig toegelicht.