Programma 3 Fysieke leefomgeving

Verbonden partijen

Wat was de betrokkenheid van deze verbonden partij bij de realisatie van dit programma?

Waarvoor is de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) verantwoordelijk?
De omgevingsdienst Regio Rivierenland werkt aan een prettige, veilige en duurzame leefomgeving. Zij doet dat in opdracht van de acht gemeenten Neder-Betuwe, West-Betuwe, West Maas en Waal, Maasdriel, Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Buren en de provincie. Dit doet de ODR door de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht. De ODR is klantgericht en adviseert gemeenten en inwoners over leefomgeving, milieu, bouw natuur en energie. De uitvoering vindt plaats via een jaarlijks door het college vast te stellen werkprogramma en het regionale VTH-beleid;

De gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners en overheid voor onze fysieke leefomgeving wordt gedragen door een stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De Omgevingswet bundelt de wetten en regels op het gebied van ruimte, bouwen, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Hiermee kan uitvoering worden gegeven aan het VTH-beleid.

Welke ontwikkelingen hebben zich in 2022 voorgedaan?

Vergunningverlening
In 2022 zijn er in onze gemeente meer kleinere bouwaanvragen ingediend dan begroot. Omdat deze kleine aanvragen efficiënt kunnen worden verwerkt, heeft de ODR deze aanvragen kunnen verwerken onder het begrote aantal uren. Daartegenover staat het verhoogde aantal complexere vergunningsaanvragen milieu. Dit heeft de ODR wat meer uren gekost dan begroot. Onder aan de streep levert dit geen grote afwijkingen op in vergunningsverlening.

Toezicht en handhaving
Op toezicht en handhaving zijn er geen bijzondere afwijkingen ten opzichte van het werkprogramma 2022 te melden. Naast het werkprogramma werkt de ODR vanaf 2022 ook met een uitvoeringsprogramma milieu. Dit uitvoeringsprogramma laat zien hoe er binnen het milieutoezicht wordt omgegaan met risico-prioritering, hoe het milieutoezicht in 2022 wordt uitgevoerd en wat er binnen de verschillende onderdelen van het milieutoezicht in 2022 wordt opgepakt. Dit uitvoeringsprogramma biedt de mogelijkheid om op inhoud bij te sturen en achterstanden te prioriteren en opnieuw in te plannen.

Advisering
In 2022 zijn er fors meer informatieverzoeken ontvangen dan begroot. Dit betreft met name bodeminformatie. Met de invoering van de bodemviewer begin 2022 werd verwacht dat inwoners gemakkelijker zelf informatie zouden vinden. In de praktijk is gebleken dat niet iedereen de weg naar deze nieuwe bodemviewer heeft gevonden. Hierdoor heeft de ODR meer uren moeten besteden dan verwacht.

Personeel en Organisatie
In 2022 heeft de ODR veel last gehad van de grillige arbeidsmarkt. Het personeelsbestand is nog niet op het gewenste niveau. Met veel creativiteit heeft de ODR deze problemen goed opgevangen. Onder meer de inhuur van tijdelijk personeel heeft hieraan bijgedragen. Voor de korte termijn is dit een oplossing, maar voor de langere termijn wordt er gewerkt aan alternatieven.

Klanttevredenheid
De ODR blijft meten hoe tevreden de klant is. In 2022 heeft de ODR een klanttevredenheid van 84% met betrekking tot haar dienstverlening in de regio.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2023 18:07:10 met de export van 05/30/2023 17:57:01