1. Onroerendezaakbelasting
De onroerendezaakbelasting (hierna OZB) is veruit de voornaamste gemeentelijke belasting. De OZB bestaat uit een eigenarenbelasting bij woningen en niet-woningen en een gebruikersbelasting bij niet-woningen. De OZB is een algemene belasting en de opbrengst is bedoeld voor het dekken van de lasten van de gemeente. De grondslag voor de berekening van de OZB in 2022 is de WOZ-waarde per prijspeildatum van 1 januari 2021.
Doordat het financieel perspectief minder rooskleurig is dan voorgaande jaren hebben er met ingang van 2021 een aantal ombuigingen plaatsgevonden die besparingen op korte termijn met zich mee zullen brengen. Een van deze ombuigingen is de structurele OZB-verlaging van 2% per jaar te herroepen en de komende jaren uit te gaan van een verhoging van de OZB met het inflatiepercentage. Het streven blijft daarbij om de belastingdruk op een (financieel) verantwoorde en toekomstbestendige manier naar 100% te krijgen.
Percentage Onroerende-zaakbelasting 2022* | |
---|---|
Eigenaar woningen | 0,1360% |
Eigenaar niet-woningen | 0,2277% |
Gebruikers niet-woningen | 0,1668% |
* verordening OZB 2022 |
2. Forensenbelasting
De forensenbelasting is bedoeld om eigenaren van tweede woningen mee te laten betalen aan de gemeentelijke gemeenschapsvoorzieningen, waarvan ze ook gebruik maken. De geraamde opbrengst voor 2022 bedraagt € 14.776. De definitieve aanslag forensenbelasting 2022 is opgelegd en deze heeft geresulteerd in € 5.228 een minderopbrengst van € 9.549.
Echter aanvullend is sprake van een correctie op een te hoog recht dat eerder is opgenomen voor het jaar 2021. Dit heeft een negatief effect op het resultaat van 2022. De correctie betreft een bedrag van € 10.040, waardoor de minder opbrengst 2022 t.o.v. de raming een totaalbedrag betreft van € 19.588.
3. Toeristenbelasting
Voor 2022 zijn wij uitgegaan van een geraamde opbrengst van € 53.338 voor de toeristenbelasting. De definitieve aanslag toeristenbelasting 2022 is begin 2023
verlaat opgelegd en de opbrengst bedraagt € 81.697,89. Dit resulteert in een voordeel van € 28.359,47. Het vermoeden bestaat dat dit voordeel is ontstaan door de grote toename van vakanties in eigen land in 2021 onder invloed van de Covid19 beperkingen voor met name buitenlandse reizen.
4. Hondenbelasting
Onder de naam ‘hondenbelasting’ heffen we een directe belasting over het houden van honden binnen de gemeente. We heffen de belasting naar het aantal honden dat men binnen de gemeente houdt. Bij de begroting 2022 is rekening gehouden met een opbrengst van € 133.838. In werkelijkheid is de opbrengst € 165.970. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 32.132 wat verklaard kan worden door een intensieve controle op de aanwezigheid van honden die is uitgevoerd in de laatste maanden van 2022.
5. Precariobelasting
Door vaststelling van de wet, die de heffingsbevoegdheid van precariobelasting voor enige openbare werken van algemeen nut beperkt, kunnen wij vanaf 2022 geen precariobelasting meer heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren.
6. Rioolheffing
Onder de naam ‘rioolheffing’ heffen wij een recht van de eigenaar van een eigendom van waaruit afvalwater en hemelwater direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. Dit gebeurt om de aanleg en het onderhoud van het rioleringsstelsel te bekostigen. We heffen de rioolheffing met een vast bedrag via de eigenaar. Bij de jaarlijkse tariefaanpassing gaan we uit van de lijn die in het Gemeentelijk Rioleringsplan is vastgelegd. Bij de vaststelling van de verordening rioolheffing 2022 is het tarief volgens het vastgestelde GRP bepaald op € 233,80. In 2022 was als opbrengst rioolheffingen €2.298.909 geraamd en in werkelijkheid is er € 2.305.042 ontvangen. Deze meeropbrengst van € 6.132 is ontstaan door controles op gereedmelding van nieuwbouw en wordt toegevoegd aan de voorziening riolering.
Overzicht aantal aansluitingen | Tarieven | Begroot aantal | Werkelijk aantal | Verschil aantal |
---|---|---|---|---|
aansluitingen | aansluitingen | aansluitingen | ||
Rioolheffing | 233,80 | 9.703 | 9.858 | 155 |
Het aantal heffingseenheden bedraagt op 31 december 2022 9.858 stuks. Ten opzichte van de raming van 9.703 aansluitingen is er sprake van een toename met 155 aansluitingen. Deze toename komt hoofdzakelijk voort uit het aantal nieuwbouw objecten dat gereed was op 1-1-2022 en op grond daarvan een aanslag heeft ontvangen.
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing | Begroting 2022* | Jaarrekening 2022** |
---|---|---|
Netto kosten taakveld, incl. (omslag)rente | € 1.704.222 | € 1.707.282 |
Overhead (al verantwoord op taakveld) | € 152.120 | € 152.120 |
BTW | € 407.525 | € 499.765 |
Dotatie voorziening riool (verantwoord op taakveld) | € 35.040 | € -54.126 |
Totaal opbrengsten | € 2.298.908 | € 2.305.042 |
Totaal kosten | € 2.298.908 | € 2.305.042 |
Dekkingspercentage | 100% | 100% |
* bron ANG format rioolheffing juli 2021 | ||
** bron ANG format rioolheffing april 2023 |
7. Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven van huishoudens in de gemeente Neder-Betuwe hun huishoudelijke afval moeten inzamelen, omdat hun perceel valt onder de Wet milieubeheer. De heffing geldt per perceel. De inzameling van huishoudelijke afvalstoffen, het vaststellen van de tarieven en het innen van de heffing wordt uitgevoerd op regionaal niveau (Avri/BSR).
Er zijn in 2022 8958 aanslagen afvalstoffenheffing opgelegd. Voor de verantwoording van de afvalstoffenheffing wordt verwezen naar de Jaarstukken 2022 van Avri.
Afvalstoffenheffing | 2022 | aantal ledigingen |
---|---|---|
Basistarief (voor iedereen gelijk) | € 292,00 | 9.342 |
Per extra grijze container | € 50,00 | 101 |
Variabel tarief (per keer) | ||
grijze container 140 liter | € 4,67 | 3.081 |
grijze container 240 liter | € 8,00 | 10.168 |
gft-container (140 en 240 liter) | € 0,00 | |
papiercontainer (140 en 240 liter) | € 0,00 | |
zak plastic verpakkingsmateriaal | € 0,00 | |
inworp ondergrondse container hoogbouw en stadscentra | € 0,80 | 12.951 |
inworp ondergrondse container overige huishoudens | € 1,00 | 120.526 |
brengcontainers voor glas, papier, textiel, plastic | € 0,00 | |
inworp semi ondergrondse container incontinentie | € 0,50 | 9.271 |
8. Lijkbezorgingsrechten
Op basis van een verordening heffen we rechten voor het gebruiken van de algemene begraafplaatsen en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de algemene begraafplaatsen. We heffen de rechten van degene op wiens aanvraag of voor wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt. Voor 2022 was € 277.540 begroot. In werkelijkheid is € 295.477 ontvangen.
Berekening kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten | Begroting 2022* | Jaarrekening 2022** |
---|---|---|
Netto kosten taakveld incl. (omslag)rente | € 246.266 | € 308.555 |
Toe te rekenen kosten | € 246.266 | € 270.474 |
Overhead | € 31.278 | € 31.149 |
Totaal opbrengsten (rechten) | € 277.540 | € 295.477 |
Totaal kosten | € 277.544 | € 301.623 |
Dekkingspercentage | 100% | 98% |
*bron format lijkbezorgingsrechten ANG juli 2021 | ||
**bron format lijkbezorgingsrechten ANG april 2023 |
9. Marktgelden en kermissen
Onder de naam 'marktgelden' wordt een recht voor een marktstandplaats geheven zoals bedoeld in de marktgeldverordening. Daaronder vallen ook de diensten die de gemeente hiervoor verleent. Het recht wordt geheven aan de houder van de marktstandplaats.
Voor 2022 was er een bedrag van € 3.555 begroot. In werkelijkheid is er € 6.381 ontvangen. Dit resulteert in een meeropbrengst van € 2.826. Echter in de lasten en baten zijn stroomgerelateerde kosten en bijdragen opgenomen die buiten de legesverordening verrekend worden en zodoende buiten de juridische berekening van de kostendekkendheid van marktgelden vallen. Vandaar dat u in onderstaande tabel afwijkende bedragen ziet die zijn gecorrigeerd om een juiste kostendekkendheid marktgelden conform de legesverordening aan te geven.
Berekening kostendekkendheid marktgelden jaarrekenig | Begroting 2022* | Jaarrekening 2022** |
---|---|---|
Netto kosten taakveld incl. (omslag)rente | € 44.038 | € 40.231 |
Toe te rekenen kosten (ex overhead) | € 3.048 | € 3.171 |
Overhead | € 1.517 | € 1.517 |
Totaal opbrengsten (rechten) | € 3.555 | € 3.297 |
Totaal kosten | € 4.565 | € 4.688 |
Dekkingspercentage | 78% | 70% |
*bron format marktgelden ANG juli 2021 | ||
**bron format marktgelden ANG april 2023 |
10. Legesverordening
De naam 'leges' staat voor veel verschillende rechten voor diensten door het gemeentebestuur. De aanvrager of degene aan wie de dienst is verleend, betaalt. In december 2021 worden de tarieven voor de Legesverordening 2022 vastgesteld. De kostendekkendheid van de leges over het belastingjaar 2022 per titel van de legesverordening is zoals onderstaand weergegeven vastgesteld.