De gemeente zet de overtollige geldmiddelen uit bij de Nederlandse Staat (schatkistbankieren). Om het renteresultaat te optimaliseren wordt financiering met externe middelen beperkt door eerst de eigen liquide financieringsmiddelen te gebruiken. Als deze laatste ontoereikend zijn kunnen externe middelen in de vorm van financiering worden aangetrokken.
De financiering van gemeentelijke activiteiten is in principe gebaseerd op integrale (totaal) financiering. De totale financieringsbehoefte van de gemeente is de graadmeter. De ruimte die de kasgeldlimiet biedt om kort geld aan te trekken, benutten we optimaal. De renteontwikkeling voor de korte en lange termijn en de ruimte ten opzichte van de kasgeldlimiet zijn belangrijke factoren, die meespelen bij het consolideren van kort geld in lang geld voor noodzakelijke uitgaven. De looptijd van de geldleningen hangt af van het soort uitgaven, de resterende looptijd van de bestaande leningen en de te betalen rentepercentages bij de verschillende termijnen van de leningen. We gebruiken de financieringsfunctie uitsluitend voor de publieke taak. Onze huisbankier is de N.V. Bank Nederlandse Gemeenten, waarmee een rekening-courantverhouding is afgesloten met binnen bepaalde grenzen automatische afroming van de saldi naar daggelden ter beperking/verbetering van de rentelasten/-baten. Het beheer is prudent en we voldoen aan de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
Financieringsrisico’s
Om vooral de financieringsrisico’s te beperken, staan in de Wet FIDO twee instrumenten: de renterisiconorm en de kasgeldlimiet. Dit zijn de indicatoren voor het treasurybeleid.
Schatkistbankieren
De regeling schatkistbankieren decentrale overheden verplicht gemeenten eventuele overschotten in de liquide middelen, te storten op een speciale bankrekening die de gemeente aanhoudt bij het Ministerie van Financiën. het afstorten gebeurt dagelijks via het afromen van de het saldo van de BNG-betaalrekening.
Het drempelbedrag voor jaar 2022 is € 1.244.600. Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijkse kasbeheer te vereenvoudigen: niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen die boven het drempelbedrag uitgaan in de schatkist te worden aangehouden.
In 2022 hebben geen overschrijdingen plaatsgevonden van het drempelbedrag.
Verloop financiering over het verslagjaar
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de financiering over het verslagjaar weer:
Toelichting op het verloop van de financiering over het verslagjaar
In de begroting 2022 was na wijziging uitgegaan van een renteresultaat van afgerond € 539.000 nadelig. Het werkelijke renteresultaat 2022 is afgerond € 590.000 nadelig. Per saldo is hier een incidenteel nadeel van € 52.000. Dit resultaat is als volgt ontstaan.
Aan investeringskredieten is € 93.000 minder rente toegerekend dan geraamd. Dit leidt tot een voordeel op de programma's.
De rentelasten voor korte financieringsmiddelen laat een nadeel zien van € 17.000 en de rentelasten voor lange financiering is € 43.000 voordelig. Dit voordeel is ontstaan doordat we geen langlopende leningen aan hebben getrokken in het vierde kwartaal.
De rente-inkomsten zijn € 16.000 hoger dan geraamd. Deze komen voornamelijk uit de verstrekte leningen aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland.
De dividenduitkering van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) over jaar 2022 is € 5.000 hoger dan geraamd en dit verklaart het verschil op het beleggingsresultaat op taakveld treasury.
Mutaties in portefeuille opgenomen en uitgezette leningen
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de ontwikkeling van de financierings- en beleggingspositie over 2022.
Opgenomen leningen
De opgenomen leningen bedroegen per 31 december 2022 in totaal € 15 miljoen en bestonden uit twee opgenomen langlopende leningen bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG).
Zoals reeds in de bestuursrapportage 2022 is gerapporteerd heeft er afgelopen jaar een herstructurering van onze langlopende leningenportefeuille plaatsgevonden. Besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden door uw raad op 24 februari 2022.
De rentelasten voor jaar 2022 behorend bij de leningenportefeuille waren € 211.374 en boete voor vervroegd aflossen van de leningen was € 933.201. Conform uw besluit van 24 februari 2022 is de afkoop van de “oude” langlopende geldleningen van € 0.93 miljoen eenmalig ten laste gebracht van de algemene reserve.
Uitzettingen
De uitgezette leningen bedroegen per 31 december 2022 in totaal € 822.000 en bestonden uit:
- De renteloze leningen die de gemeente heeft verstrekt aan plaatselijke verenigingen (€22.000). Het risico hierop is beperkt. Vaak is er sprake van een subsidieband met de gemeente, zodat verrekening kan plaatsvinden.
- De startersleningen, waarover op 19 december 2013 een besluit genomen is rond het verstrekken van startersleningen als stimuleringsinstrument voor het Neder-Betuwse woningmarktbeleid.
- De duurzaamheidsleningen (besluit 10 december 2015), aangeboden als stimulans om huiseigenaren te laten investeren in het energiezuinig maken van de eigen woning. Hiervan is een bedrag door de Stichting Stimulering Volkshuisvesting Gemeenten (SVn) aan leningen verstrekt.