Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen? |
---|
Terugdringen laaggeletterdheid
- Bespreekbaar maken van laaggeletterdheid door voorlichting te geven en er aandacht aan te besteden via bijvoorbeeld de gemeentelijke communicatiekanalen.
- De dienstverlening van de Bibliotheek Rivierenland gebruiken om kinderen en volwassenen te bereiken en zo de kans op laaggeletterdheid te verkleinen.
- In de Week van Lezen en Schrijven (voorheen Week van de Alfabetisering) extra aandacht besteden aan laaggeletterdheid en de aanpak ervan.
- Promoten van de locaties waar mensen terecht kunnen om hun taal-, reken- en/of computervaardigheid te verbeteren. Meer samenhang creëren en wellicht meer locaties/activiteiten realiseren.
In 2022 is hiervoor het volgende gedaan |
---|
Leerpunt Dodewaard is gestart
In de Eerste Bestuursrapportage 2022 hebben wij reeds gemeld dat begin 2022 een tweede leerpunt in Neder-Betuwe (Dodewaard) is gestart, met specifieke aandacht voor het bereiken van de NT1-doelgroep (mensen met Nederlands als moedertaal). Het leerpunt is gratis voor iedereen die beter wil leren, lezen, schrijven of rekenen of aan digitale vaardigheden wil werken.
We hebben samenwerkingen opgezet en verstevigd
Regionaal trekken wij met andere gemeenten, Bibliotheek Rivierenland, Stichting Lezen en Schrijven en ROC Rivor op bij de uitvoering van de regionale Integrale Aanpak Laaggeletterdheid in Rivierenland 2020 – 2024. Daarnaast hebben we in 2022 in Neder-Betuwe een samenwerking opgezet waarin welzijnswerkers, aanbieders van taalaanbod met ondersteuning van Stichting Lezen en Schrijven integraal werken aan de vermindering van laaggeletterdheid in Neder-Betuwe.
We hebben op lokaal niveau het regionale jaarplan 2022 uitgevoerd
Hierin stond het thema gezondheid centraal. Zo hebben we bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst van het Netwerk Geriatrie (voor (zorg)professionals die met ouderen werken) het onderwerp laaggeletterdheid centraal gesteld en zorgprofessionals geïnformeerd over het lokale aanbod.
Tijdens de Week van Lezen en Schrijven hebben we aandacht besteed aan laaggeletterdheid
In het kader van bewustwording en bespreekbaarheid hebben we via de gemeentelijke communicatiekanalen aandacht besteed aan laaggeletterdheid. Ook hebben wij een overzicht van het aanbod voor het verbeteren van taal-, reken- en/of digitale vaardigheden gedeeld. Dit overzicht is ook gedeeld met onder meer welzijnswerkers en partners binnen het taalnetwerk.
Onze consulenten hebben een training gevolgd
De consulenten en de medewerkers die contact hebben met cliënten binnen het sociaal domein (Sociaal Team, Regieteam, team Toegang, consulenten Bijzondere Bijstand, Jeugd en Wmo) hebben een training herkennen en doorverwijzen van laaggeletterdheid gevolgd. Hiermee beschikken zij over de juiste vaardigheden en kennis om laaggeletterdheid bij cliënten/inwoners te herkennen, laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en laaggeletterden door te verwijzen naar ondersteuningsaanbod in de buurt.
Daarmee is het volgende bereikt |
---|
Resultaat | Beschrijving |
---|---|
We hebben aandacht voor laaggeletterdheid geborgd in onze dienstverlening binnen het sociaal domein. We hebben nieuw aanbod gerealiseerd en (zorg)professionals en inwoners op de hoogte gebracht van het aanbod voor het verbeteren van taal-/reken- en digitale vaardigheden. De samenwerking tussen partners binnen het taalnetwerk is versterkt wat de doorverwijzing ten goede komt. En bij zorgprofessionals is de bewustwording van de invloed van laaggeletterdheid op gezondheid vergroot. |