Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen? |
---|
Alle peuters hebben toegang tot voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en zijn voorbereid op het basisonderwijs
- Afspraken maken met de kindercentra en de basisscholen over de resultaten van VVE, overdracht van peuteropvang naar basisschool, doorgaande leerlijnen en ouderbetrokkenheid.
- Met voorschoolse educatie de ontwikkeling van peuters stimuleren op meerdere gebieden zoals taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
- Ouders stimuleren om gebruik te maken van het aanbod voorschoolse educatie voor hun kind door informatieverstrekking en advisering vanuit het consultatiebureau en door het organiseren van themagerichte voorlichtingsbijeenkomsten door de kinderopvangaanbieders.
In 2022 is hiervoor het volgende gedaan |
---|
We hebben resultaatafspraken gemaakt
In de Wet op het primair onderwijs (WPO) is de verplichting opgenomen dat gemeenten samen met schoolbesturen resultaatafspraken maken, met als voornamelijk doel dat de dialoog over de onderwerpen wordt gevoerd. In Neder-Betuwe hebben wij de keuze gemaakt om ook de kinderopvang te betrekken bij deze afspraken. Gezamenlijk zijn er resultaatafspraken gemaakt over onder andere de beoogde resultaten van VVE, overdracht van peuteropvang naar basisschool, doorgaande leerlijnen en ouderbetrokkenheid.
We hebben ingezet op het verbeteren van de kwaliteit voorschoolse educatie
Vanaf 2022 voldoen we aan de wettelijke verplichting dat er op alle VE locaties een HBO beleidsmedewerker/coach werkzaam is, om zo de kwaliteit van het VE aanbod te bewaken en waar mogelijk te verbeteren. Hiervoor zijn gezamenlijk doelen opgesteld en is aan alle organisaties subsidie verstrekt.
Kindcentra Betuwe is in 2022 gestart met het project Bewegend leren
Het project is bedoeld voor kinderen tussen 2 en 12 jaar, waarin aandacht wordt besteed aan het stimuleren van de verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotioneel. Door de brede doelgroep draagt het project ook bij aan een nauwere samenwerking tussen kinderopvang en het basisonderwijs. Het project wordt voortgezet in 2023.
We hebben een nieuw onderwijsachterstandenbeleidsplan opgesteld
Dit hebben we gedaan in samenwerking met de betrokken partners, waaronder het onderwijs, de kinderopvang, de bibliotheek en het consultatiebureau. In dit beleidsplan hebben we ambities en doelen gesteld voor de komende vier jaar. Deze doelen hebben onder andere betrekking op de resultaatafspraken rondom VVE, de VE (voorschoolse educatie) aanbod op de opvanglocaties en de toeleiding richting VVE.
Daarmee is het volgende bereikt |
---|
Resultaat | Beschrijving |
---|---|
Alle peuters hebben toegang tot VVE. Hierbij willen we in de komende jaren nog meer gaan inzetten op de daadwerkelijke toeleiding naar de peuteropvang, door ouders goed te informeren over de voordelen van VVE. |