Programma 5 Wmo, jeugdzorg en participatiewet

Thema's

Wat wilden we bereiken en wat zouden we daarvoor doen?

Goed toegankelijke en bereikbare jeugdzorg en actief beleid voor pleegzorg. Versterken van de eigen kracht

  • Verbeteren van de samenwerking tussen gemeente en onderwijs via het ondersteuningsteam op school en met het opstellen van een integraal ondersteuningsplan voor jeugdigen. Naast de al verbeterde samenwerking met de basisscholen zetten we ook in op de samenwerking met het voortgezet onderwijs en partners in de voorschoolse periode.
  • Verbeteren van de samenwerking tussen huis- en jeugdartsen, Kernpunten en Sociaal Team door onder andere de inzet van een gedragsdeskundige en de ondersteuningsteams (OT's) op scholen. Hierdoor kan de inzet van specialistische (Geestelijke Gezondheids)zorg beperkt of anders ingezet worden.

In 2022 is hiervoor het volgende gedaan

Wij hebben bijeenkomsten over het thema normaliseren georganiseerd voor het onderwijs en medische professionals
Normaliseren is een leidend principe uit de Nota Sociaal Domein. Om concreet met dit thema aan de slag te gaan, hebben wij in 2022 twee bijeenkomsten georganiseerd. Respectievelijk voor het primair onderwijs en voor medische professionals. Het samenwerken en onderhouden van relaties met verschillende partners is een vast onderdeel van onze werkzaamheden.
Er is stilgestaan bij knelpunten en kansen om beter tot normaliseren te komen. Op deze manier is bijgedragen aan het versterken van de eigen kracht en de omgeving van de jeugdige. Met als doel om op de lange termijn de druk op jeugdhulpverlening te verminderen. Beide bijeenkomsten zijn goed bezocht. Ze hebben tot aanknopingspunten geleid om normaliseren in de praktijk nog beter vorm te kunnen geven. In 2023 worden de inspanningen op dit thema voortgezet en uitgebreid. Hiervoor zijn in de begroting van 2023 extra middelen beschikbaar gesteld.

De lokale agenda huiselijk geweld en kindermishandeling is in mei 2022 vastgesteld
Deze bestaat uit vier thema's: aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling op scholen en kinderdagverblijven, samenwerking rondom veiligheid, ouderenmishandeling en de juiste ondersteuning bij/het voorkomen van complexe echtscheidingen. In de lokale agenda zijn tevens de afspraken rondom de inzet van een aandachtsfunctionaris en het werken volgens de meldcode vastgelegd.

Rondom jeugdbescherming en het gedwongen kader heeft in 2022 veel gespeeld
Landelijk is het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming vastgesteld, met als doel problemen binnen de jeugdbescherming en het gedwongen kader op lange termijn op te lossen. Daarvoor is onder andere een nieuw kwaliteitskader opgesteld en is gekeken naar caseload normering van jeugdbeschermers. Dat betekent het maximaal aantal gezinnen die een jeugdbeschermer moet kunnen begeleiden. Vanwege de complexiteit van de casuïstiek en de hoge werkdruk is de verwachting dat dit aantal naar beneden moet worden bijgesteld. Dit kan er toe leiden dat de wachtlijsten toenemen. En daarmee de tijd dat jongeren op hulp moeten wachten.
Op de langere termijn moeten de landelijke maatregelen leiden tot kwaliteitsverbetering in de jeugdbescherming en daarmee tot een betere ondersteuning aan onze jeugdigen.

Het Regionaal Expertise Team (RET) is van start gegaan
Voor jeugdigen met meervoudige en complexe problemen dreigt de situatie regelmatig vast te lopen. Zij kunnen geen passende hulp vinden en hebben te maken met wachtlijsten. Ook worden jeugdigen soms uitgesloten van hulp omdat zorgverleners zich op een smallere doelgroep richten en deze jongeren daar net buiten vallen. Om dit binnen regio Rivierenland vlot te trekken, is in oktober 2021 het Regionaal Expertise Team (RET) opgericht. Zij hebben als opdracht  om een passende oplossing te realiseren voor jeugdigen met meervoudige en complexe problemen, waarbij de situatie dreigde vast te lopen of al vastgelopen was. In 2022 is het eerste jaar geëvalueerd en kwam onder andere naar voren dat er te weinig doorzettingsmacht was in de casussen die bij het RET werden aangedragen. Daarom hebben we gewerkt aan een convenant waarin de uitgangspunten, de inhoud van de samenwerking, de financiering van de oplossing en de onderlinge gegevensuitwisseling worden vastgelegd. Het convenant zelf wordt in 2023 vastgesteld.

We hebben een informatieavond pleegzorg en vrijwillige gezinsondersteuning gehouden
Potentiële pleegouders zijn geïnformeerd over de mogelijkheden om pleegouder te zijn en om andere gezinnen op vrijwillige basis te ondersteunen. Deze bijeenkomst hebben we door de coronamaatregelen twee jaar moeten uitstellen.

De samenwerking met het onderwijs is nog verder versterkt
Mede dankzij de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) hebben wij in 2022 nog meer kunnen inzetten op de lokale samenwerking met het onderwijs en op het bieden van ondersteuning aan jeugdigen op school. Zie hiervoor het kopje "Nationaal Programma Onderwijs (NPO) om corona achterstanden in te halen" onder de paragraaf "Waaraan hebben we in 2022 ook gewerkt?". Daarnaast hebben we regionaal samengewerkt in het Betuws OOGO. Dat is een samenwerking tussen 5 gemeenten en 4 samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs, gericht op een sterke verbinding tussen onderwijs en gemeenten. Met als doel dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Binnen het Betuws OOGO is in 2022 een ontwikkelagenda vastgesteld, die richting geeft aan de werkzaamheden van de gemeenten en het onderwijs voor de komende jaren. Richtinggevende kaders daarbij zijn de inzet op preventie en normaliseren, het gebruik van data om de samenwerking te monitoren en het tonen van lef om nieuwe strategieën en werkwijzen te ontwikkelen.

Daarmee is het volgende bereikt

Resultaat

Beschrijving

Wij hebben ons collectieve preventieve aanbod sterk uitgebreid om de eigen kracht te versterken en de inzet van meer specialistische vormen van jeugdhulp te voorkómen (zie paragraaf 5.3). Daarnaast hebben wij ons ingezet voor het scheppen van de juiste voorwaarden voor goed toegankelijke en bereikbare jeugdzorg. Ook hebben wij een informatieavond georganiseerd om nieuwe pleegouders te werven.

Voor bepaalde jeugdigen is het lastig om passende zorg te vinden op een redelijke termijn. Dit geldt met name voor jeugdigen die te maken hebben met complexe, meervoudige problematiek. Landelijk spelen diverse ingewikkelde problemen voor deze doelgroep, zoals wachtlijsten en onvoldoende passend aanbod. Door het Rijk en de VNG wordt momenteel gewerkt aan een Hervormingsagenda om deze problemen in het jeugdzorgstelsel aan te pakken (zie paragraaf "Waaraan hebben we ook gewerkt in 2022?").

In onze regio hebben wij gewerkt aan een inkoopstrategie voor nieuwe inkoop van Wmo en jeugdhulp vanaf 2023 (zie paragraaf 5.1). Daarmee hopen we binnen onze invloedssfeer de toegankelijkheid en bereikbaarheid van jeugdzorg in onze regio verder te verbeteren. Waarbij goede samenwerking met gecontracteerde partners een belangrijk uitgangspunt is.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2023 18:07:10 met de export van 05/30/2023 17:57:01